Reklamacja towaru bez paragonu

11 października, 2021

Autor Posta:

KLAUDIA KUŚNIERZEWSKA

Nie każdy z nas jest osobą, która skrupulatnie przechowuje paragony fiskalne na wypadek konieczności reklamacji zakupionego towaru. Ponadto paragony bledną, co utrudnia odtworzenie ich treści. Czy zatem musimy się martwić, kiedy wyrzucimy nasz dowód zakupu? Albo gdy paragon się zniszczy bądź po prostu nie możemy go znaleźć?

Zapraszam do zapoznania się z dalszą częścią artykułu, w której poruszę temat reklamacji towaru na podstawie rękojmi oraz odpowiem na pytanie, czy paragon fiskalny jest konieczny do zareklamowania produktu.

Wada towaru

Zgodnie z polskim prawem podstawą do złożenia reklamacji jest m.in wada zakupionego towaru.

W przypadku, w którym kupisz towar z wadą masz prawo do złożenia reklamacji. Co to oznacza? Masz prawo żądać, aby sprzedający doprowadził zakupiony przez Ciebie produkt do stanu zgodnego z umową.

W kodeksie cywilnym zostały wymienione przykładowe sytuacje, w których sprzedany produkt jest niezgodny z umową [1]:

  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Żądania w przypadku stwierdzenia wady

Jeżeli zakupiony przez Ciebie towar ma wadę, przysługuje Ci jako konsumentowi prawo do [2]:

  • odstąpienia od umowy (jeżeli wada jest istotna),
  • obniżenia ceny,
  • wymiany rzecz na nową wolną od wad,
  • bezpłatnej naprawy.

W jakim czasie możesz zgłosić reklamację? W ciągu roku od czasu stwierdzenia wady. Po tym czasie Twoje roszczenie ulegnie przedawnieniu. Natomiast jeżeli wada towaru pojawi się po 2 latach od zakupu, nie będziesz mógł/mogła już dokonać reklamacji [3].

Jeżeli zareklamujesz towar, sprzedawca w ciągu 14 dni kalendarzowych ma obowiązek ustosunkować się do Twojego żądania. Jeżeli tego nie zrobi, domniemywa się, że uznał żądanie za zasadne [4].

Pamiętaj:

Przepisy dotyczące reklamacji mają zastosowanie zarówno do zakupów dokonywanych w sklepach stacjonarnych jak i online.

Paragon fiskalny jako dowód zakupu

Omówmy teraz kwestię konieczności przedstawienia paragonu w sytuacji, w której chcemy zareklamować dany produkt.

Przede wszystkim, aby złożyć reklamację należy przedstawić, oprócz zakupionego towaru, dowód zakupu. Czy jedynym dowodem zakupionego produktu jest paragon fiskalny? Nie! Należy o tym pamiętać, gdyż sprzedawcy w swoich praktykach reklamacyjnych często uzależniają rozpoczęcie procedury reklamacyjnej od przedstawienia paragonu. Jest to działanie nieprawidłowe.

Ważne:

Aby udowodnić, że kupiliśmy towar w danym sklepie i za określoną kwotę możemy posłużyć się każdym dowodem.

Wśród przykładów innych dowodów możemy wymienić:

  • świadków,
  • wydruk z karty płatniczej,
  • wiadomość e-mail,
  • wyciąg z rachunku bankowego,
  • dane z systemu aukcyjnego (np. Allegro).

Należy natomiast przyznać, że okazanie paragonu jest dość prostym sposobem udowodnienia naszego zakupu. Powstały nawet aplikacje umożliwiające przechowywanie paragonów (np. PanParagon).

Pamiętaj:

Sprzedawca nie ma prawa uzależnić dokonania przez Ciebie reklamacji od przedstawienia paragonu fiskalnego. Paragon jest tylko jednym z możliwych dowodów na to, że kupiłeś/aś dany produkt w danym sklepie i za określoną cenę. Pogląd ten został również potwierdzony w stanowisku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) [5].

Dodatkowo pamiętajmy, że będąc konsumentami nasze prawo do reklamacji nie może być ograniczone.

Jeżeli okaże się, że sklep, w którym próbujemy zareklamować towar, nie chce przyjąć naszej reklamacji bez okazania paragonu fiskalnego możemy zwrócić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumentów lub do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Brak wydania paragonu

A co w przypadku, w którym nie otrzymaliśmy paragonu?

Obowiązek wydania przez sprzedawcę paragonu pojawia się, wtedy gdy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić ewidencję sprzedaży na kasie rejestrującej. W takim przypadku niewydanie paragonu może być uznane za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe.

Pamiętaj:

Jeśli sprzedawca odmawia wydania Ci paragonu, a miał obowiązek go wystawić, możesz zgłosić tę sytuację do urzędu skarbowego.

Przypisy:
[1] art. 556 z indeksem 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020. poz. 1740 ze zm., dalej: k.c.);
[2] art. 560 § 1, art. 561 § 1 k.c.;
[3] art. 568 § 1 i 2 k.c.;
[4] art. 561 z indeksem 5 k.c.;
[5] https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=11630, dostęp: 11.10.2021.


KLAUDIA KUŚNIERZEWSKA

Prawnik,
Specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy

Ukończyłam aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Posiadam 5-letnie doświadczenie zawodowe.


Dzięki studiom podyplomowym na kierunku „Zarządzanie BHP”, zostałam Specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.


Prywatnie – żona, mama, miłośniczka dobrej kawy, podróży i czworonożnych przyjaciół.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z bloga „Prawnik po sąsiedzku” bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności.

AKCEPTUJĘ